Rabu, 18 Julai 2012

sajak (aku pencari ilmu)


Aku Pencari Ilmu
Aku di lahirkan ke dunia dengan berkat kasih sayang ilahi
Aku di lahirkan ke dunia untuk memenuhi tuntutan ilahi
Aku di lahirkan ke dunia dengan satu misi
Aku di lahirkan ke dunia untuk mencari ilmu, buat pelengkap kehidupan duniawi dan ukhrawi
   
Kamu guru-guru ku petunjuk jalan dunia ku
Kamu ustaz dan ustazah ku petunjuk jalan akhirat ku
Kamu para ilmuwan dan cendekiawan petunjuk jalan hidup ku
Kamua para penyair dan pemuzik petunjuk jalan seni ku.

Dalam hidup aku meniti suria
Dalam hidup aku membatas senja
Dalam hidup aku membelah malam

Dengan petunjuk para guru, ustaz dan cendekiawan ilmu, aku meniti dunia ciptaan ilahi
Dengan petunjuk para penyair dan pemuzik, aku meniti jalan seni ku.

Aku dambakan ilmu dunia buat penghidupan ku
Aku dambakan ilmu seni buat penyeri duniaku
Aku dambakan ilmu akhirat buat meniti Siratul Mustakim.

Bantu lah aku para guru ku
Bantu lah aku para ustaz dan ustazah ku
Bantu lah aku para sahabat seni ku
Bantu lah aku mencari ilmu, kekayaan dunia dan juga akhirat

                                                      ayah saya berada dari kiri sekali
                                                      umi saya berada dari kanan sekali

NUKILAN DARIPADA AYAH GUA
(SAIFUL BAHRI)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan